Pengenalan
Murid dengan keperluan khas adalah berbeza daripada murid biasa dari segi kebolehan mental, keupayaan fizikal, deria, tingkah laku sosial dan keupayaan emosi. Murid dengan keperluan khas perlu dirujuk kepada pakar perubatan untuk
menentukan sama ada mereka sesuai dihantar ke sekolah khas atau ke sekolah
biasa.
Murid dengan keperluan khas digalakkan belajar di kelas biasa. Murid ini akan
belajar bersama-sama dengan murid biasa, dalam persekitaran yang sama,
kurikulum yang sama dan diajar oleh guru yang sama. Suasana seperti ini akan
membiasakan murid keperluan khas dengan keadaan dunia yang sebenar.
Walaupun guru yang mengajar murid ini adalah guru biasa yang tidak mempunyai
latihan khas untuk mengendalikan mereka, guru atau pelaksana perlu tahu
mengenai murid keperluan khas ini supaya mereka boleh membuat penyesuaian dari segi pengajaran dan pembelajaran yang perlu disediakan.
Untuk membantu guru biasa ini, adalah disarankan supaya setiap tadika yang ada
murid keperluan khas mempunyai guru sokongan (support teacher) yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas tentang murid keperluan khas.
Kategori Murid Keperluan Khas
Murid keperluan khas boleh dilihat dari dua perspektif.
i. Murid yang bermasalah pembelajaran
ii. Murid yang pintar cerdas
i. Murid Bermasalah Pembelajaran
Murid dengan keperluan khas adalah berbeza daripada murid biasa dari segi kebolehan mental, keupayaan fizikal, deria, tingkah laku sosial dan keupayaan emosi. Murid dengan keperluan khas perlu dirujuk kepada pakar perubatan untuk
menentukan sama ada mereka sesuai dihantar ke sekolah khas atau ke sekolah
biasa.
Murid dengan keperluan khas digalakkan belajar di kelas biasa. Murid ini akan
belajar bersama-sama dengan murid biasa, dalam persekitaran yang sama,
kurikulum yang sama dan diajar oleh guru yang sama. Suasana seperti ini akan
membiasakan murid keperluan khas dengan keadaan dunia yang sebenar.
Walaupun guru yang mengajar murid ini adalah guru biasa yang tidak mempunyai
latihan khas untuk mengendalikan mereka, guru atau pelaksana perlu tahu
mengenai murid keperluan khas ini supaya mereka boleh membuat penyesuaian dari segi pengajaran dan pembelajaran yang perlu disediakan.
Untuk membantu guru biasa ini, adalah disarankan supaya setiap tadika yang ada
murid keperluan khas mempunyai guru sokongan (support teacher) yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas tentang murid keperluan khas.
Kategori Murid Keperluan Khas
Murid keperluan khas boleh dilihat dari dua perspektif.
i. Murid yang bermasalah pembelajaran
ii. Murid yang pintar cerdas
i. Murid Bermasalah Pembelajaran
Murid yang bermasalah pembelajaran mempunyai ciri-ciri berikut;
Masalah kelewatan penguasaan bahasa, komunikasi dan literasi
seperti sukar memahami apa yang diperkatakan, pelat dan gagap
Masalah berkaitan dengan visual atau penglihatan seperti:
- Sukar melihat perbezaan dan persamaan saiz, bentuk,
warna dan kedudukan objek
- Tidak boleh membentuk huruf atau menulis huruf
secara terbalik
- Sukar mengingat sesuatu yang dilihatnya
- Mudah terganggu dan menukar tumpuan kerja
- Hiperaktif iaitu sentiasa bergerak, tidak boleh duduk
diam dan selalu resah
Masalah berkaitan dengan pendengaran
Cara Membantu Murid Bermasalah Pembelajaran
Setelah mengenal pasti murid yang bermasalah pembelajaran, guru dan pelaksana
tadika harus merancang strategi untuk memenuhi keperluan pembelajaran mereka.
Berikut adalah cadangan untuk membantu melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran bagi memenuhi keperluan yang berbeza-beza.
a. Bagi murid yang memerlukan bantuan dari segi komunikasi, bahasa dan
literasi, guru perlu menggunakan:
Komunikasi bukan lisan seperti lambang dan isyarat
Bahan visual dan bertulis/bercetak dalam pelbagai saiz dan format
Bahan komunikasi teknologi maklumat dan bahan teknologi lain
b. Bagi membina kefahaman melalui pengalaman sebenar (hands-on
experience) dan deria, guru perlu menggunakan:
Bahan dan sumber yang murid gunakan melalui penglihatan,
pendengaran, sentuhan dan bau
Bahan komunikasi dan teknologi maklumat dan bahan teknologi lain
c. Bagi melibatkan murid dalam aktiviti pembelajaran, aktiviti fizikal dan
praktikal, guru perlu :
Mempunyai sokongan dan bantuan daripada orang dewasa lain
Menyesuaikan aktiviti dan persekitaran
Mempunyai bahan dan peralatan khas
Menghargai dan memuji usaha murid
Membantu murid menghargai dan menghormati sumbangan sendiri
dan orang lain
Memberi peluang kepada mereka meningkatkan kemahiran dan
pengetahuan
ii. Murid Pintar Cerdas
Murid pintar cerdas mempunyai ciri-ciri berikut:
Belajar dengan mudah, cepat dan mempunyai rasa ingin tahu yang
tinggi
Mempunyai perbendaharaan kata yang banyak, tepat dan
mengekal/mengingat apa yang dibaca dan didengar dengan mudah
Peka dan menunjukkan reaksi segera kepada sesuatu tugasan dan
berupaya menyelesaikan masalah
Penyesuaian sosial dan kawalan emosi yang baik
Berminat dalam pembelajaran dan pencapaian akademik yang
tinggi
Melebihi purata dari aspek ketinggian, berat badan, kekuatan dan
kesihatan
Penyediaan Pembelajaran Murid Pintar Cerdas
Guru boleh menyediakan pembelajaran murid pintar cerdas dengan cara:
Menyediakan bahan dan aktiviti yang menarik dan mencabar
Menggalakkan kreativiti dan pembelajaran akses kendiri
Memberi peluang kepada murid membuat pilihan dan keputusan
sendiri tentang bahan dan aktiviti yang ingin dilaksanakannya
Mengadakan program pengayaan
0 comments:
Post a Comment