Thursday, December 10, 2009

Pendekatan Pengajaran Induktif

Pengenalan
  • Bermula daripada spesifik kepada umum-dimulakan dengan sesuatu sebab atau contoh dan menuju ke arah sesuatu generalisasi. (J.M Kierzek dan W. Gibson, 1960)
  • Pelajar mengalami satu proses mental yang mana ia memerhati, mengkaji dan menganalisis sesuatu aspek sebelum membuat generalisasi. (B. Seaton, 1982)
  • Satu kaedah di mana guru memulakan pengajaran dengan memberikan beberapa contoh yang khusus dan membuat kesimpulan untuk membentuk sesuatu konsep.
  • Menggunakan kaedah penemuan kerana melibatkan proses memerhati, mengkaji dan menganalisis sesuatu aspek sebelum membuat generalisasi.
  • Sesuai digunakan untuk pelbagai mata pelajaran khususnya matematik, sains dan bahasa.

Jenis-jenis Pendekatan Induktif

  • Membentuk satu generalisasi daripada contoh-contoh tertentu
  • Membentuk satu prinsip daripada ujikaji tertentu.
  • Membentuk satu hukum daripada pernyataan-pernyataan tertentu.
  • Mendapat satu teori daripada satu urutan pemikiran.

Prinsip-prinsip

  • Contoh haruslah relevan dan sesuai untuk menerangkan sesuatu.
  • Guru membimbing pelajar untuk membuat membuat kesimpulan.
  • Guru beri peluang kepada pelajar kepada untuk memerhati dan menganalisis contoh agar generalisasi dapat dibuat.
  • Guru rancang aktiviti pengajaran yang berkisar daripada contoh khusus kepada kesimpulan umum.
  • Jenis contoh khusus haruslah dipelbagaikan tapi mengandungi ciri yang sama serta mudah untuk pelajar mengenalpasti.
  • ABM disediakan untuk membantu pelajar mendapatkan kesimpulannya.
  • Mesti mengikut urutan yang tepat.

No comments:

Post a Comment