:: Salam Pembuka ::

:: Pengawal Kerajaan ::

Followers

:: LOoked Interesting::

Wednesday, December 9, 2009

Penyakit HIB



Pengenalan

Penyakit Hib disebabkan oleh bakteria Haemophilus influenzae type b. Di Malaysia 30% -

50% kanak-kanak di bawah umur 5 tahun yang menghidap radang selaput otak (meningitis) adalah disebabkan penyakit Hib.

Penyakit ini juga boleh mengakibat kanak-kanak menderita keracunan darah (septisemia), radang paru-paru (pneumonia), radang sendi (septic arthritis), radang epiglotis, bengkak pada saluran pernafasan yang mengakibatkan saluran pernafasan tersumbat dan boleh menyebabkan kematian. Komplikasi lain seperti ketidakupayaan, pekak atau kerosakan otak yang kekal. Hampir 10% daripada kanak-kanak ini mati dan 30% lagi mengalami kecacatan otak yang kekal, buta, pekak, Cerebral Palsy dan masalah pembelajaran atau tingkahlaku.

Penyakit Hib dan Hepatitis B BUKANLAH satu penyakit yang sama. Vaksin pencegah Hepatitis B adalah disebut vaksin Hepatitis B manakala vaksin penyakit Hib adalah disebut vaksin Hib. Peyakit Hib kerap berlaku di kalangan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Risiko
jangkitan adalah paling tinggi di kalangan kanak-kanak berumur di bawah 1 tahun. Penyakit ini jarang berlaku pada kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas. Pergaulan rapat dengan kanak-kanak yang dijangkiti Hib meningkatkan risiko mendapat penyakit Hib. Bakteria Hib disebarkan melalui titisan ketika bersin atau batuk oleh mereka yang dijangkiti penyakit Hib. Penyakit ini juga boleh merebak melalui perkongsian barang permainan yang dimasukkan ke dalam mulut.

Walaupun bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya akan mendapat perlindungan daripada
penyakit Hib, imunisasi masih diperlukan untuk mendapatkan perlindungan yang maksima.

0 comments: